Verkeersslachtoffers melden

Dassen en otters zijn vaak verkeersslachtoffer, voor deze soorten is het verkeer de belangrijkste doodsoorzaak. Over de andere marters, die in tegenstelling tot das en otter, een uitstekend gezichtsvermogen hebben,  zijn weinig gegevens beschikbaar. We vermoeden dat ze, voordat ze een weg oversteken, vaak eerst kijken of er geen verkeer aanwezig is. Steenmarters doen dat zeker, want in gebieden met veel steenmarters worden relatief weinig verkeersslachtoffer gevonden. Het betreft dan vooral jonge dieren of hitsige mannetjes die iets anders aan hun hoofd hebben en minder opletten.

Boommarter als verkeersslachtoffer

We zijn bezig met een onderzoek naar verkeersslachtoffers onder de marters (exclusief das en otter). Wil je ons helpen? Geef hieronder dan door waar je een wezel, hermelijn, bunzing, steenmarter of boommarter hebt gevonden langs de weg, graag met een foto als bewijs.