Help de bunzing in je tuin

De bunzing komt in heel Nederland voor, ook in tuinen. Het zijn sympathieke en fascinerende roofdieren, die vooral leven van ratten en muizen. Het zijn nuttige knaagdierbestrijders.

De bunzing is vooral ’s nachts actief, de kans dat je er eentje in je tuin tegenkomt is dus niet zo groot. Ze hebben meestal een groot territorium en leggen gemakkelijk elke nacht een paar kilometer af, op zoek naar voedsel of een geschikte schuilplaats.

Ze hebben het moeilijk in ons land. Door schaalvergroting en intensivering van de landbouw is leefgebied verloren gegaan en zijn schuilplaatsen verdwenen. Gebruik van ratten- en muizengif zorgt voor doorvergiftiging, waardoor populaties zijn gedecimeerd.

Je kunt de bunzing helpen door je tuin aantrekkelijk te maken. Dat is niet moeilijk. Net als egels en eekhoorns hebben bunzings behoefte aan voedsel en dekking. Een ‘rommelige’ tuin met composthoop, takkenbossen of rillen en dichte beplanting is aantrekkelijk voor ze.

marterstichting bunzing kast marterkast 1 van 3

Bunzinghoop van maaisel en hooi. Onder de hoop ligt een pallet waaronder twee PVC buizen.

Bunzings slapen overdag graag op een droge, goed geïsoleerde plek. Zulke plekken kun je voor ze maken. Ze zijn dol op hooi en stro, waar ze in kunnen kruipen. Ideaal is een mini hooiberg met een pallet eronder. Voor een goede toegang kun je er een PVC buis in steken.

Een andere optie is een echte nestkast. Die plaats je iets van de grond af (betere isolatie) op een plek uit de wind. Zorg ervoor dat de opening niet op het (zuid)westen ligt.

marterstichting bunzing kast marterkast 2 van 3

Nestkast voor de bunzing. Let op dat de PVC buis de ingang niet kan afsluiten (deze is hier met een haakje gefixeerd).

marterstichting bunzing kast marterkast 3 van 3

Vrouwtje bunzing bij nestkast. De PVC buis is hier met een stoeptegel gefixeerd om te voorkomen dat deze verschuift.

Voor meer informatie over bunzings in je tuin verwijzen we je naar het boek.