Telefoon: 06 - 53 64 50 23 / info@marterstichting.nl
Meldpunt Wildlife Crime

Het meldpunt van wildlife crime is een initiatief van Provinciale Natuur- en Milieufederaties en is bedoeld voor meldingen over in het wild levende dieren, zoals marters.

Voorbeelden van 'wildlife crime' zijn:

• Verstoren van een dassenburcht, bijvoorbeeld dichtgooien van een hol
  • Dieren schieten (met uitzondering van de legale jacht);
  • Dieren vangen met behulp van een klem, strik of hond;
  • Dieren vangen met behulp van een vangkooi;
  • Dieren vergiftigen;
  • Wildstroperijen (bijvoorbeeld het illegaal doden van marters).

Let op! In geval van vermoedelijke vergiftiging - bijvoorbeeld meerdere dode dieren bij elkaar aangetroffen - dan graag (ook) de politie bellen i.v.m. gevaar voor de gezondheid voor mens en dier.

Stichting Struikrovers 107 van 108

Het is verboden om steenmarters te vangen. Vangkooien veroorzaken enorm veel stress en het wegvangen is zinloos, uit onderzoek blijkt dat de lege plek direct weer wordt ingenomen door een andere steenmarter.

Tips bij het vermoeden van wildlife crime:

• Niet aankomen!
  • Foto's maken (deze kunnen toegevoegd worden bij de melding en mogelijk gebruikt worden als bewijs).
  • In geval van vermoeden uitgelegd vergiftigd aas ->Politie (0900 8844) of 144 bellen i.v.m. gevaar voor gezondheid mens en huisdier.
  • In het geval van een dier dat nog leeft in een klem of val-> 144 bellen.
  • Melden via melden.wildlifecrime.nl.

Wat gebeurt er met jouw melding?

Met jouw melding kunnen we in kaart brengen waar de meeste wildlife crime plaatsvindt, welke dieren slachtoffer zijn en hoe vaak het plaatsvindt. Met die gegevens wordt een actieplan gemaakt worden om wildlife crime tegen te gaan. Jouw melding(en) zijn dus erg waardevol!

Meldingen komen terecht bij een opsporingsambtenaar in de buurt van de aangetroffen plek. Dit kan een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) of een politiefunctionaris zijn.

Wil je melding doen van een mogelijk geval van wildlife crime of natuurverstoring?

Klik hier om naar het meldpunt te gaan waar je je melding door kan geven.