Steenmarter

De steenmarter lijkt op de boommarter, maar heeft een witte bef, kortere poten, kleinere oren en een lichte ondervacht. Anders dan de boommarter komt de steenmarter ook buiten bosgebieden voor.

Steenmarters zijn opportunisten, ze eten wat voorhanden is: muizen, ratten, vogels, wormen, insecten, fruit en vruchten. Ze zijn verzot op eieren en als ze de kans krijgen nemen ze etensresten en zelfs brood. Ze houden niet van vocht en kou en rusten overdag graag in een schuurtje, stapel haardhout of vliering van een woning. Dat veroorzaakt, zoals bekend, soms overlast.

Steenmarters waren tot 1975 zeer zeldzaam, daarna rukte een aangepaste versie van de soort vrij plotseling op vanuit het oosten. Deze nieuwe steenmarter is veel beter aangepast aan de moderne tijd, en heeft geleerd de nabijheid van mensen niet te schuwen. Steenmarters breiden zich langzaam uit richting het westen van Nederland.