Boommarter

De boommarter lijkt erg op de steenmarter (zie tekening onder). Ze hebben beide het formaat van een kleine kat, maar zijn duidelijk slanker. Op de tekening kun je ze goed van elkaar onderscheiden: de boommarter heeft een gele borstvlek, grotere oren, een bruine ondervacht, een spitsere snuit, een slanker lichaam met langere poten en een donkere neus.

boommarter en steenmarter2

Verschillen tussen boommarter en steenmarter. Tekening: Jeroen Helmer.

Maar in de natuur haal je ze lastig uit elkaar, omdat je ze meestal in een flits ziet. De boommarter is, anders dan de steenmarter, een echte bosbewoner. Hij kan erg goed klimmen maar jaagt ook op de grond. Zijn scherpe nagels, sterke poten en lenige lichaam zijn helemaal aangepast op leven in de bomen. De dikke pluistaart zorgt voor het nodige evenwicht. De boommarter is het enige roofdier dat wel eens achter eekhoorns aanjaagt. Liever eten ze echter bosmuizen, hun favoriete prooi. Verder eten ze (slapende) vogels en in zomer en herfst graag bessen en fruit.

De jongen worden meestal geboren in een oud spechtenhol. De moeder moet veel voedsel aanslepen en is, anders dan de strikt nachtelijke steenmarter, dan soms ook overdag actief.

Stichting Struikrovers 85 van 109